کتاب بلاغت جدید یا زیباییشناسی ادبی در تطبیق با هنر و روانشناسی(A.V.G)

9 اردیبهشت 1403 - خواندن 7 دقیقه - 70 بازدید

 گفتارهای کتاب گشتالت تجسمی شنیداری، اینگونه آمده است: گفتار اول زیبایی­شناسی ادبی،هنر ادبیت و گشتالت

الف- زیبایی­ شناسی ادبی، نظریه ها، روش ها و چالش ها،

تعریف زیبایی و نظریه ها،زیبایی­ شناسی (Aesthetics)،پیشینه زیبایی­ شناسی و سیر تحول آن،زیبایی­ شناسی و تئوری­های روش مطالعه زیبایی،سیر تحول زیبایی­ شناسی در ادبیات،چالش های زیبایی­ شناسی در ادبیات؛عوامل موثر در زیبابینی مخاطب و احکام زیباشناسانه، معیارها، ابزار و روش های شناخت زیبایی های ادبی، معیارهای زیبایی و نقد هنری ادبیات نزد ناقدان قدیم، دلایل نارسایی ابزار و روش بلاغت سنتی در زیبایی شناختی متون، نقدی بر روش پژوهش های زیبایی­ شناسی در ادبیات، ب-هنر ادبیت، هنرهای زیبا و ادبیات، ادبیت متن، زیبایی­شناسی هنر ادبیت، سازه (Structure)، هارمونی (Harmony)

بافت (texture)، کمپوزیسیون یا ترکیب­بندی (composition)، تکنیک هنری (Technique)،

ج.گشتالت(Gestalt)، روان شناختی تصویر با اصول نظریه ادراکی- روان شناختی گشتالت، روش گشتالت تجسمی- شنیداری در هنر ادبیت، اصول باز روش گشتالت تجسمی- شنیداری

گفتار دوم هنر ادبیت و معماری ، زیبایی­شناختی سازه­ های دستوری

پیوند هنر معماری و ادبیت، بررسی زیبایی شناختی متن ادبی در پیوند با هنر معماری، مفاهیم مشترک هنر معماری و ادبیت، تبیین مفاهیم پایه ای هنر معماری در ادبیت متن، سازه دستوری، بررسی سازه های دستوری در بنای متن، Space مکان و فضا ، formفرم، نقش و زمینه (شکل وسطح)، پس زمینه ، نسبت طلایی در ادبیات، تناسب اندازه و مقیاس (صرفه جویانه، پر نقشی، مختصرگیری، مبالغه)، فن مختصرگیری و صرفه­ جویانه (کوتاهی سرشتین)، کوتاهی هنری با تکنیک هنری برش، فن مبالغه و پرنقشی، اتصالات و انقطاعات، اتصالات و انقطاعات در متن، نمونه هایی از زیبایی­شناختی سازه های دستوری

گفتار سوم هنر ادبیت و نقاشی، زیبایی­شناختی سازه­ های تصویری

پیوند هنر نقاشی و ادبیات، مفهوم تصویر (نگاره- ایماژ) در کتب ادبی- هنری، سازه تصویری، سازه های تصویرپردازی در هنر نقاشی و ادبیات، سبک تصویر­پردازی هنری رئالیسم برای نمونه در هنر سنتی مناجاتنامه، روش بررسی زیبایی­شناختی تصویر برای نمونه در نوع ادبی متون نیایش ­ومناجات، زیبا­یی­شناختی تصویر ادبی با تلفیقی از ابزار علم بلاغت و مبانی هنرهای تجسمی و اصول بصری گشتالت درروان شناختی تصویر، تصویر بر پایه همسانی ومشابهت و ادعای یکسانی(اصل مشابهت گشتالتی)، وجوه و مراتب زیبایی­شناختی تصویر بر پایه مشابهت و مشابهت پازلی، تصویر بر پایه پیوند وهم­نشینی وجانشینی (اصل مجاورت)، وجوه زیبایی­شناختی تصویر بر پایه مجاورت، تصویر بر پایه پوشیدگی و پیچیدگی، رمز و بایستگی (اصل فراپوشانندگی)، وجوه و مراتب زیبایی­شناختی تصویر بر پایه اصل فراپوشانندگی، تصویر بر پایه اصل پیوستگی (تداوم)، زیبایی­شناختی انواع تصویر بر پایه مفاهیم هنرهای تجسمی و تکنیک های هنری، تصویر خود انگیخته و بیانگر، تصویر پویا و ایستا (حرکت و سکون در هنر و پدیده فای)، تکنیک های هنری در ایجاد تصویر پویا (حرکت تصویری)، حرکت تصویری (تصویر پویا) از طریق اصل پیوستگی، حرکت تصویری (تصویر پویا) با تنوع تصویری، حرکت تصویری (تصویر پویا) با تکنیک هنری افت و خیز یا نوسان در تصاویر و ایجاد کنتراست (سایه - روشن)، حرکت تصویری (تصویر پویا) با تکنیک هنری عکس، تبدیل و جابه جایی و وارونه سازی تصاویر و آپستروف، تصویر سطحی و عمیق (ژرف) (سطح و نقش) ، تصویر متقابل (تقابلی) ، تصویر کنشی، تصویر دو یا چندبعدی با تکنیک هنری خطای دید ، تصویر پارادوکسی (المفارقه) و پارادوکس (paradox )، زیبایی شناختی تصویر پارادوکسی و لذت بخشی آن، تصویر نمادین و سمبلیک (التصویر الرمزی).

گفتار چهارم هنر ادبیت و موسیقی، (زیبایی­شناختی سازه­های موسیقایی)

پیوند هنر موسیقی و ادبیات، الف . سازه های موسیقی آفرین ادبی، پیوند هنر موسیقی و نوع ادبی نیایش و مناجات

ب. نوع ادبی نیایش، هنر کلامی (Verbal art) بر اساس نظریه یاکوبسن

ج. ویژگیهای ادبی- هنری نوع ادبی نیایش، بر مبنای موسیقی بیانگر و سبک کلاسیسم در هنر

روش زیبا­یی­شناسی سازه های موسیقایی

تعاملات سازه­ های موسیقایی متن با ابزار ترفندهای بلاغی(ا.تماثل صوتی، ب.تناسب یا تقارب یا تشابه صوتی، ج. کنتراست صوتی( سایه- روشن صوتی)

زیبا یی­شناسی صدا با صدا­معنایی، دلالت معنایی مقامات موسیقی آوازی و تاثیرات آن بر شنونده، زیبایی­شناختی هنر خوانشی متن بر مبنای صوت­معنایی

ا.صوت معنایی، ب. هنر خوانشی متن، ج. تکنیکهای هنرخوانشی متن بر پایه صوت-­معنایی:

●تکنیک مات­کردن صوتی( سایه­ زنی صوتی)- شفاف­سازی صوتی

●کشش صوتی- مکث صوتی-برجسته­سازی صوتی( اضطراب صوتی)

●تداخل و تلفیق صوتی- برش صوتی

●تبدیل صوتی

●کنتراست صوتی(سایه زنی صوتی)

هارمونی صوتی-تصویری

گفتار پنجم زیبا­­­­­­یی­شناسی ادبی با مبانی هنرهای تجسمی و روش گشتالت تجسمی- شنیداری(A.V.G) در سطح بافت متن

قانون پراگنانزیا پراگنانس (هسته مرکزی اصول گشتالت)، اصل ریتم وحرکت و پویایی≠سکون و ایستایی(منشا اصول گشتالت)

پیوند حرکت و ریتم در هنر های تجسمی­- شنیداری، اصل حرکت در هنر ادبیت، تکنیک های هنری و حرکت و پویایی، روش های القای حرکت و نمایش فرم های پویا در ادبیت وهنرهای زیبا، ا. القای حرکت در کمپوزیسیون با کشش و اغراق و ناآرامی و زیادت، کاستن و حذف و برش ، ب. ایجاد حرکت ریتمیک به وسیله تکرار ریتمیک، ج. ایجاد حرکت به وسیله تکنیک هنری برش، د. ایجاد حرکت چرخشی با تکرار فیگورها و گردش فرم ها، ه. القای حرکت با تنش میان سازه ای، افت و خیز و نوسان، و. القای حرکت با حرکت معکوس و وارونه سازی و تبدیل و جابه جایی، ز. القای حرکت با تکنیک مات کردن در مقابل شفافیت (هنر کنتراست تجسمی- شنیداری)، حرکت و ریتم شنیداری با تکنیک هنری کنتراست صوتی (سایه زنی و مات کردن، برجسته سازی) ، ح. القای حرکت به وسیله تداخل وتلفیق در هنرهای تجسمی، حرکت شنیداری بر پایه اصل مجاورت و تکنیک هنری تلفیق و ترکیب، تعادل (توازن- تقارن)، اصل تقارن، انواع تقارن، تقارن در ادبیت متن، انواع تقارن در سطح بافت متن، تقارن در نسبت طلایی ارجاع فصل معماری(اندازه و مقیاس در کمیت سازه ها)، توازن، ارزش زیبایی­شناسانه اصل تقارن، اصل فراپوشانندگی( پوشیدگی و پیچیدگی≠ شفافیت و سادگی)، ارزش زیباشناسانه اصل پوشیدگی و پیچیدگی، اصل مجاورت، پیوند و هم نشینی، نزدیکی لبه ها (close edge)، تماس (touch)، همپوشانی، (overlap) ، تلفیق ، (combining) ،ارزش زیباشناسانه اصل مجاورت در گشتالت تجسمی- شنیداری، مجاورت و پیوند و همنشنینی نازیبا(تنافر)، اصل مشابهت و همسانی، اصل پیوستگی و تداوم (وصل) ≠انفصال عدم پیوستگی، قطع، فصل، اصل نقش و زمینه (سطح ونقش)، فضای پرسپکتیو (perspective space)، هنرپرسپکتیو در متن ادبی، اشکال مختلف پرسپکتیو ادبی و روش های ایجاد آن، فضای پرسپکتیو در سطح بافت متن، فضای سایه­ روشن(با هنرکنتراست )، هنرکنتراست (تضاد، تباین، تنوع)، هنر کنتراست در متن ادبی، کنتراست با فاصله های تصویری- شنیداری متن، کنتراست تکه ای مرتب از طریق ارزش رنگ تصویری (value) ، کنتراست نقطه ای مرتب با تکرار الگوی دستوری، کنتراست نا مرتب در سطح متن، ارزش زیبایی شناسانه کنتراست در هنر ادبیت، فضای پروخالی، (ملا- خلا)، فضای مثبت و منفی، فضای خالی- مثبت- منفی- میان سازه ای- در متن ادبی، اصل منطقه مشترک، اصل سرنوشت مشترک، اصل تکمیل (بستار)، اصل موازات، اصل عنصر متصل. نمونه ای از زیباییشناختی بافت متن با (A.V.G)، سند نظریه جهان شمول (A.V.G). ثبت سفارش کتاب در: drelhamsalehi.com .

کتاب زیباییشناسی ادبی، گشتالت تجسمی شنیداری، بلاغت جدید، معماری ادبی، نقاشی ادبی.